A TOUGH ONE TO CRACK

HITCHHIKERS FROM COMMUNISUM TOWARDS DEMOCRACY IN EASTERN EUROPE

Numerous studies in social science, philosophy and political theory have been published in Hungary, other Central and Eastern European countries, as well as in the English-speaking world. Placed in a historical context, these volumes provide an accurate account of the changes following the fall of the Iroín Curtain and the disintegration of the Eastern bloc, by describing the sometimes heroic, sometimes tragic lives of public figures, and a number of events, based on the extensive sources and legacies that have been discovered.

At the same time, during the formal establishment of European democracy, the lives of stucked small town public remained mostly unobserved and all but forgotten. No professional drew an accurate picture of the bleak job prospects for the younger generation, the political attacks on them which was inherited from the communist institutional system. The story describes the coming of age of a few young people, their suburban childhood and later political conflicts at university, the life of a despised but at the same time much-loved prostitute and the lawlessness of post-communist capitalism in the new era, when everything was up for grabs resulting the enrichment of a new class of opportunists. The stakes were high, as they were preparing for a lifetime! This volume presents a particular aspect of politics, the ordinary man who, throughout his studies or work, is either closer or further away from it.

This tiny volume does not attempt to give a complete picture of the regime change, but it does make use of absurdist humour and self-irony. The volume is based on interviews, and if the hawk-eyed reader is to find an element of fiction, it only serves as a unifying thread that goes unnoticed. Although the names of the characters have been changed, it is the true stories of their lives that are presented, and in many cases the dialogues are quoted verbatim. The aim of the book is to question whether or not the regime change was a success.

Edvard Beneš Czech politician was of the following opinion of the peace treaties closing World War I: it was much more likely to have been prepared in Budapest than in Vienna. When Ágoston Benard on June 4, 1920, walked 52 metres in the seven-metre-wide hall of the Grand Trianon château of Versailles’s, and signed the treaty, Hungary lost half of its population and 67% of its territory. During the communist era (from 1948 to 1989) just mentioning Trianon was considered a crime. This however was not the reason Áron and I asked for a double shot of vodka with club soda in the Pipacs pub, but the next day (2007) we started drawing up the political campaign for the Alliance of Voivodina Hungarians in Délvidék, once the southernmost province of Hungary before its truncation.

ELSZAKÍTOTTÁK EGYMÁSTÓL AZ „IGAZI TUDOMÁNYT” ÉS A HITET,
DE A FŐ KÉRDÉSRE NINCS VÁLASZUK

https://index.hu/velemeny/2023/10/26/hit-darwin-egyedfejlodes-evolucio-/

(FOLYTATÁS – 2023.11.19.)

A VISSZAFORDULÁS ELLENTÉTES AZ EVOLÚCIÓS LOGIKÁVAL,
A SZEMÉLYES ÉS KÖZÖSSÉGI ADAPTÁCIÓ
AKTUÁLIS NEHÉZSÉGEI

Kevés emberibb késztetés létezik, mint az új megismerésének vágya. A természet szabályainak mondana ellen, ha képesek lennénk az elkövetett hibákat következmények nélkül magunk mögött hagyni, visszafordulni a „zsákutcából”. Bár a közbeszédben ez hétköznapi elvárás.

Az „önreferenciális” rendszerek csak az éppen befejezettre válaszolnak. De számításba kell venni a múltban történteket is mint tapasztalatokat, mert befolyásolják a választ, bár a reflexszerűeket nem biztos. Ingereket megalapozó tudásként, a „back office” szerepét vállalják el.

Látszólag összekeveredett a személyiség alkalmazkodó, felfogó és öngyógyító képessége az evolúció gondolatával. Csak látszólag, mert a sokaságot egyéni trendek befolyásolják. Csak két példa. Elég egy jó ötlet és a „zöldek” felvetése általános elvárássá érik a fenntarthatóság jegyében, egy „divatos mentálhigiénés ráérzés”, széleskörű rendszerkritikává alakulhat – de ettől még tömegek kóborolnak elveszetten a modern társadalom gerjesztette turbulens viharban. Felerősödik az érzés, hogy egyes alrendszerek nem úgy épülnek egymásra, mint ahogy korábban megszoktuk, hanem kevesek igényeinek megfelelően – a többségben lévők szemében – a rendetlenség képében villannak fel (ott értékek értéktelenedhetnek el, értéktelenek pedig szabállyá érhetnek – legalábbis egy kis időre). Azok, aki érintettek e szakmai, érzelmi, vagy társas kapcsolatokban, magányosan menetelnek tovább. Alacsony társas támogatás mellett.

Az ember elemi igénye egy kiszámítható jövő megismerése lenne. Ma események programozott sorrendben követik egymást, de a felszín alatti örvények összezavarják a hétköznapokat. Nem egy színházi előadás cserél helyet egy iskolai szülői értekezlettel, hanem alapvető értékek rendeződnek alig érthető, újszerű halmazokba, amelyek így igazi kihívásokat szülnek. Egy értékválság, vagy anómia előjelei lehetnek.

A kiszámítható jövő megismerésére e turbulencia miatt csökken az esély. Ez a tendencia csak erősödik: így például a párkeresők és párt vesztettek a kapcsolatteremtés digitális és hagyományos csatornáin újra, és újra kísérleteznek. Azért, mert a korábbi minták, és tapasztalatok leértékelődtek, vagy értelmetlenek is.

A depresszió az ideg,- és hormonrendszer részben egymást magyarázó összefüggéseinek bemutatása után, most a hit, vallásosság és a koherencia érzés (sense of coherence)  kapcsolatáról essen néhány szó. Mert a hit és vallásosság hatásos eszköz lehet fenti dilemma feloldására. A Hungarostudy – magyar lelkiállapotot vizsgáló – kutatássorozatnak (Budapesti Semmelweis Egyetem, 2021.) utóbbi eredményeinek bemutatás meghatározza: feloldható dilemmával, vagy mélyülő társadalmi válságjelenséggel állunk szemben.

 

They have separated „real science” and faith

– but found no answer to the main question

This is an opinion by Krisztian Dombradi, Ph.D.

Recently an addition to Charles Darwin’s theory of evolution has received some international publicity. It was written by researchers working in the United States who titled their study „On the roles of function and selection in evolving systems” (In: Proceedings of the National Academy of Sciences, 16 October 2023.) „Motion, gravity, electromagnetically charged fields, and the principle of interactions described by the second law of thermodynamics energize universal evolution,” they argue. But it is not quite clear why they did not start from an autopoietic theory that describes complex natural and social subsystems without contradiction? This would have the explanatory power to bridge the gaps in Darwin’s theory of evolution in a more elegant way.

Darwin’s theory leaves to chance the emergence of new capacities essential for survival. These abilities prove their indispensability by being passed on by the living organism to future generations.

THE NEW THEORY OF THE HISTORY OF ORIGINS AND EVOLUTION HAS FINALLY BROUGHT NATURAL SCIENTISTS, WHO HAD BEEN STUDYING THE ORIGIN AND EVOLUTION OF LIFE FOR CENTURIES, OUT OF THEIR INTELLECTUAL PARALYSIS.

But this theory calls for patience as well. It takes us on a journey of individual evolution without letting us know how the world came about. Darwin’s genius lies in the fact that, despite this pitfall, he describes a future vision of a self-functioning system. Children could draw the homo sapiens without any prior study. The idea of how species change was complemented by the idea of adaptation, which determined the direction and manner of change, simply and clearly. But not without consequences. Religion was juxtaposed with scientific thinking, atheism became synonymous with pragmatism knowing the real sciences – faith became a metaphor for ignorance.

Read more